Print Friendly, PDF & Email

תכנון בטיחות אש

תכנון בטיחות אש: תעשייה כימית

הזמט יחודית ומיוחדת בכך שתכנון הבטיחות שאנו מציעים נשען על תקינה רלוונטית לתעשיה הכימית בכלל ולתחום הספציפי לו מבוצע התכנון. בנוסף, התכנון מבוסס על הערכה רצופה של אפקטיביות מערכי ההגנה שאנו מתכננים. כך אנו מסוגלים לתכנן את הבטיחות במתקני תעשיה בישראל ומחוצה לה.
היבטי הבטיחות במבנים רגילים נגזרים ומטופלים בחוקי הבניה כדוגמת חוק התכנון והבניה. במבני תעשייה התכנון נעשה מורכב יותר. המורכבות נובעת מהסיכונים הייחודיים שנובעים משימוש בחומרים דליקים, מתלקחים, רעילים, מחמצנים וריאקטיביים; מתנאי עבודה כדוגמת לחץ וטמפרטורה קיצוניים; מבנים מורכבים ועוד.

תקינה בינלאומית

למרבה המזל לצידנו עומדים תקנים מקובלים כדוגמת:

  • תקני NFPA האמריקאים,
  • תקינה אירופית
  • תקינה סקטוריאלית, כדוגמת ה API לתעשיית הנפט,
  • כמובן בכפוף לדרישות של חוק התכנון והבנייה הישראלי.

היתרון בשימוש שוטף בתקינה בינלאומית מאפשר לנו לבצע בקלות תכנון בטיחות אש בפרויקטים מחוץ לישראל. כך גם בפרויקטים בהם נדרשת עמידה בתקינה זרה.

פיתרון בעיות לא-שגרתיות

תקנים אלו נותנים לנו קווים מנחים לתכנון בטיחות אש. כשנדרש יותר – אנו פותרים בעיות בעזרת:

  • סימולציות של תנועת כימיקלים ועשן CFD,
  • ניתוח התפתחות אווירה נפיצה,
  • מעברי חום והשפעות שריפה על קונסטרוקציה
  • אפקט דומינו ועוד.

הידע, היכולת והניסיון מאפשרים לנו לתכנן את הבטיחות במבנה כך שנעבור את הביקורת ואת מסכת האישורים של הרשויות, ובד בבד נשמור על האינטרס של הלקוח.
אחד האתגרים שעמדו בפני הצוות שלנו בעת האחרונה היה תכנון בטיחות להקמת מפעל פטרוכימי באלבניה. החוק האלבני נמצא בשלבי מעבר לתחיקה אירופאית כך שהיינו צריכים להקפיד שכל אלמנט בטיחותי יעמוד בדרישות של ה API ה NFPA ובתחיקה האירופאית. עמדנו באתגר בהצלחה והתוכניות נמצאות בשלב המעבר מלוח השרטוט להקמה בשטח.
גם תכנון בטיחות של מפעלים בארץ דורש התמקצעות ספציפית. צוות מניעת דליקות שלנו מטפל במתקני תעשיה בכל הארץ. הצוות משלב בהצלחה בין הגנה אופטימאלית על האדם והסביבה ועמידה בחוק, לבין מתן שירות יוצא דופן ושמירה על האינטרסים של הלקוח.

הלקוחות שלנו כוללים חברות הנדסה ותכנון כדוגמת ברן, לודן, גליל הנדסה לפרויקטים בארץ ומחוצה לה, ואת החברות טבע, כימיקלים לישראל, מכתשים וקבוצת אדמה, חיפה כימיקלים, פריגו ועוד.

שאר התעשיות:

תכנון בטיחות אש במתקני תשתית, מוסדות ומבני ציבור כולל ארבעה מרכיבים בולטים:

  1. מקצועיות, ידע והכרת חוק התכנון והבניה  ותקני מכון התקנים על בוריים.
  2. היכולת לתת את התוצרת המבוקשת: אישורי כבאות, היתרי בניה ואישורי אכלוס.
  3. יכולת לתת שירות בלוחות זמנים שהם לעולם צפופים מדי וב "רגע האחרון".
  4. יכולת לפתור בעיות מקצועיות מורכבות

תכנון בטיחות אש: היכן אנחנו משתלבים

אנחנו בהזמט מצליחים לשלב בין המרכיבים הללו ולתת מענה בזכות הצוות המורחב של מחלקת מניעת דליקות. הצוות שלנו כולל מהנדסים ותיקים, שרטט  וגיבוי של אגף הנדסת סיכונים בכל אתגר מקצועי שמגיע לשולחננו.

שפת העבודה שלנו היא עברית או אנגלית לבחירת הלקוח ובהתאמה לפרויקט.
מעל שלושה עשורים אנחנו מתכנני הבטיחות של מפעלי תעשיה, מבני ציבור, מוסדות, מתקנים בטחוניים ועוד.בין הנושאים המורכבים שפתרנו בשילוב כוחות עם אגף הנדסת סיכונים אפשר לציין ניתוח מילוט מחניון תת קרקעי לצורך אופטימיזציה של מערכת פינוי עשן; ניתוח שרידות במנהרות תת קרקעיות; תכנון אמצעי אוורור, פינוי עשן וכיבוי באודיטוריום במספר תרחישי שריפה שונים: תכנון אמצעי כיבוי, חציצה ופינוי עשן באטריום משותף למספר רב של קומות ועוד.פרטים נוספים על היכולת שלנו לבצע הדמיות מורכבות של שריפות ולתכנן טוב יותר אמצעי הגנה, כיבוי ומילוט ניתן למצוא כאן.